Szkoły Dialogu
Wszędzie, gdzie człowiek spotyka się z człowiekiem, porozumienie odgrywa kluczową rolę.
Program Szkół Dialogu został stworzony w 1999 r. w Holandii, oparty jest na doświadczeniach Janusza Korczaka i jest nieustannie udoskonalany. Celem programu jest dążenie do tworzenia atmosfery zachęcającej uczniów do zaangażowania się w to, co dzieje się w ich klasie i szkole.
Piszą o nas także w mediach:
14.12.2023 13:49 | Beata Turska źródło: wroclaw.pl
W roku szkolnym 2023/2024 w programie Szkół Dialogu uczestniczą klasy I-VI. Realizowane zajęcia podzielone są na 6 bloków tematycznych:
Blok 1 Jesteśmy razem - warsztaty o kształtowaniu się grupy.
Blok 2 Sami rozwiązujemy konflikty - warsztaty o rozwiązywaniu konfliktów.
Blok 3 Słuchamy się wzajemnie - warsztaty o komunikacji.
Blok 4 Okazujemy sobie serdeczność - warsztaty o uczuciach.
Blok 5 Każdy daje coś od siebie - warsztaty o aktywnym udziale.
Blok 6 Każdy z nas jest inny - warsztaty o różnicach i podobieństwach.
Uczniowie otrzymują różnorodne zadania w klasie i szkole, dzięki czemu uczą się współpracy, co pozwala zdobyć umiejętności partycypacji w społeczeństwie obywatelskim.
Szkoła staje się demokratyczną społecznością, w której każdy ma głos, czuje się widziany i słyszany oraz traktuje innych w pozytywny, pełen empatii sposób. Punkt wyjścia stanowią tutaj kwestie rozwiązywania konfliktów przez samych uczniów.
Dzieci i nauczyciele uczą się, w jaki sposób można sobie radzić z konfliktami, dążąc do rozwiązań akceptowalnych dla obu stron. W ten sposób szkoła i klasa stają się miejscem do praktykowania dialogu, aktywnych postaw obywatelskich i Praw Człowieka.
Klasy 1-3 oraz 4-6 realizują obecnie blok 4., który dotyczy uczuć. Umiejętność radzenia sobie z uczuciami jest bardzo ważna, jeżeli chcemy stworzyć pozytywny klimat w grupie i w szkole. Pomaga także zrozumieć samego siebie i otaczających nas ludzi.
Dążymy do stworzenia w grupie atmosfery, w której każdy czuje się dobrze i w której dzieci „okazują sobie serdeczność”, to znaczy traktują się nawzajem z szacunkiem. Jest to łatwiejsze, gdy potrafią one nazywać swoje uczucia i utożsamiać się z uczuciami innych osób. Łatwiej przychodzi im wówczas rozwiązywanie konfliktów w pozytywny sposób. Zajmujemy się takimi uczuciami jak złość czy smutek. Omawiamy, co to znaczy, gdy ktoś jest wykluczany. Dzieci badają, co je złości i w jaki sposób wyrażają swoją złość. Uczą się, że aby rozwiązać konflikt, trzeba najpierw "ochłonąć". Ponadto w bloku 4. zajmujemy się radością, zadowoleniem i stawaniem w obronie innych. Lekcje poświęcone są rzeczom, które lubimy i które sprawiają nam radość. Uczymy się także wdzięczności i tego, o czym informuje nas każda emocja, która dochodzi w nas do głosu.
Klasy pierwsze codziennie za pomocą patyczków uczuć pokazują, jak czują się w danym dniu. Wspólnie tworzą Księgę uczuć.
Nauczyciele podczas realizacji zajęć wykorzystują różne metody, tj.: „Piłka daje głos”, „rozmowa na czas w parach”.
Starsze klasy omawiają także tematy związane z pierwszym zakochaniem, pracując w kręgu rozmawiają o swoich uczuciach i za pomocą barometru emocji badają pogodę panującą w klasie. Kluczem naszych spotkań jest otwartość na dialog i perspektywę drugiej osoby – brak oceny i podważania czyichś przeżyć. W myśl zasady „możesz wszystko poczuć, ale nie wszystko pod wpływem emocji możesz zrobić”, uczymy się strategii radzenia sobie z trudnymi i przyjemnymi do przeżycia emocjami, walczymy z mitem, że uczucia są dobre i złe – wszystkie są nam potrzebne. Warto wspomnieć także o tym, że uczniowie klas starszych uczą się samodzielnego prowadzenia mediacji, co przynosi pozytywne efekty w praktyce.
Relację przygotowały: Elżbieta Nowak
Paulina Gruszczyńska