Edukacja twórczości
Twórcze rozwiązywanie problemów
Podejmując wyzwania, jakie stawia przed nami XXI wiek, staramy się w naszej szkole czynić proces uczenia się bardziej nowoczesnym, przyjemnym i wszechstronnie rozwijającym. Wiele prowadzonych przez nas działań ma na celu wydobywanie z dzieci ich naturalnych pokładów kreatywności i zaciekawienia światem.
Jednym z narzędzi, które stosujemy w swojej pracy, są techniki twórczego rozwiązywania problemów – podczas lekcji przedmiotowych zadajemy pytania, które wymagają myślenia i nie zawsze prowadzą do jednej poprawnej odpowiedzi – okazuje się, że ilu uczniów, tyle zaskakujących, ale i wartościowych rozwiązań. Proponujemy uczniom zadania wymagające od nich m.in. zdolności kojarzenia, przekształcania, dokonywania dedukcji i indukcji. Część zadań wymaga całkowitej samodzielności uczniów, inne rozwiązywane są w grupach, dzięki czemu dzieci kształcą umiejętność współpracy. Działania te prowadzone są przez wielu nauczycieli w obrębie różnych klas i przedmiotów.
Kadra nauczycielska naszej szkoły przygotowana jest do rozwijania kreatywności uczniów nie tylko podczas zajęć lekcyjnych, ale również w ramach zajęć dodatkowych.
Lekcje twórczości
Od kilku lat w naszej szkole realizowana jest innowacja pedagogiczna „Lekcje twórczości”. Uczniowie klas biorących udział w programie uczestniczą w cotygodniowych zajęciach, które mają na celu rozwijanie umiejętności twórczego myślenia. Ponadto uczniowie często pracują w grupach, kształcąc w sobie umiejętność pracy zespołowej.
Podczas lekcji twórczości przed uczniami stawiane są zadania i wyzwania, które nie wymagają znalezienia jedynego prawidłowego rozwiązania, lecz zachęcają do podążania różnymi ścieżkami. Dzieci zapoznawane są z różnego rodzaju technikami twórczego rozwiązywania problemów, które opierają się m.in. na kreatywnym wykorzystywaniu umiejętności budowania skojarzeń czy nieszablonowej transformacji rozwiązań znanych. Co to oznacza w praktyce? Uczniowie szukają np. nie tylko wad i zalet danego obiektu, ale i tego, co w nim interesujące (technika ZWI), czy zespołowo budują opowieść korzystając ze skojarzeń opartych na kartach coachingowych.
Przystępując do programu „Lekcje twórczości”, kierowaliśmy się myślą, aby nasi wychowankowie nie tylko sprawnie korzystali z zasobów kultury i informacji współczesnego świata, ale także potrafili samodzielnie tworzyć nowe idee i rozwiązania, stając się tym samym lepiej przygotowanymi do podejmowania różnego rodzaju wyzwań