Archiwum
Edukacja czytelniczo-medialna – podsumowanie
W tym roku szkolnym jak co roku realizowaliśmy projekt Instytutu Książki „Mała książka – Wielki człowiek” w klasach pierwszych. Podczas zajęć podkreślających korzyści z czytania – uczniowie dostali darmową książeczkę „Wnuczka antykwariusza”, a rodzice – broszurę, jak pomóc dziecku opanować i polubić czytanie (jedną z kluczowych umiejętności w życiu).
W klasach drugich był realizowany projekt „Zaczytana klasa”. Odbyły się trzy cykliczne zajęcia, na których czytaliśmy, poznawaliśmy związki frazeologiczne oraz przekonaliśmy się, że ortografia ma znaczenie!
W klasach 4-8 przeprowadzono kolejne lekcje na temat wiarygodności w przekazach internetowych. W tym roku szkolnym, punktem wyjścia do zajęć były plakaty zrobione przez uczniów dot. bezpieczeństwa w sieci, bo nie wystarczy zrobić pracę, trzeba tę wiedzę przyswoić i stosować. I tego uczymy się na zajęciach. Na podstawie pracy polecanej przez cyfrowobezpiecznych.pl wiemy, że bezpieczniejsze są informacje:
- podpisane przez autora,
- znalezione na stronach internetowych, które wyjaśniają, jak sprawują nadzór nad publikowanymi treściami,
- informacje firmowane przez instytucje,
- dane publikowane z materiałem źródłowym (czyli skąd pobrano potrzebne informacje).
Niewątpliwie taka wiedza przyda się i dzieciom i młodzieży i dorosłym, bo KAŻDY w Internecie musi się wykazać ostrożnością. Dobrze mieć też w zwyczaju sprawdzanie pozyskanej informacji w DRUGIM ŹRÓDLE.
Tak jesteśmy bezpieczniejsi i pewniejsi, że trafiliśmy na wiarygodniejsze informacje.
W przyszłym roku zastanowimy się, dlaczego dzieci i młodzież są szczególnie narażone na przyswajanie nieprawdziwych informacji. Możecie zacząć myśleć, dlaczego? Odpowiedź na zajęciach z edukacji czytelniczo-medialnej w przyszłym roku szkolnym!
Bezpiecznych wakacji, też w sieci :) !
13 czerwca 2025 | Urszula Hoffman-Borowiec | Powrót do spisu wiadomości