Szkoła Podstawowa nr 63
Menu

Archiwum

Wycieczka klas 3 do Kopalni Złota w Złotym Stoku

27 września 2022 r. klasy 3a i 3b wybrały się na klasową wycieczkę do Złotego Stoku. Podczas wycieczki zwiedzaliśmy Kopalnię Złota. Naszą wyprawę wraz z panią przewodnik rozpoczęliśmy od zwiedzania Sztolni Gertrudy. Za nazwą kryje się dawna legenda, mówiąca o pewnym zwale, w którym zginęło 4 górników.

Akcja ratunkowa niestety nie została podjęta. Jedną z ofiar był ukochany Gertrudy. Zrozpaczona kobieta postanowiła wyruszyć na jego poszukiwania, lecz nie wróciła już z kopalni. Najprawdopodobniej zabłądziła wewnątrz. Po tym wydarzeniu, wielu zbłąkanych górników odnajdowało drogę, słysząc kroki prowadzące do wyjścia. Wierzono, że to dobry duch Gertrudy wskazuje zagubionym wyjście.

Sztolnia Gertrudy to odcinek o długości 500 m, w którym zobaczyliśmy m.in. bogatą ekspozycję map i planów z okresu między XVIII a XX w., dawne narzędzia górnicze i hutnicze, piec muflowy czy wózek do transportu złota używany jeszcze w XVII w.

Wędrowaliśmy podziemnym szlakiem sztolni, doszliśmy do wodospadu, pracowni alchemika. W podziemiach zobaczyliśmy również skarbiec, a w nim falsyfikaty sztabek odpowiadające 16 t złota wydobytego w trakcie funkcjonowania kopalni.

Na wyższych kondygnacjach umiejscowiony jest chodnik śmierci — to w tym miejscu skazywano na okrutną śmierć górników posądzanych o kradzież złota. Według podań kopalni pilnowały gnomy.

Pani przewodnik opowiedziała nam gdzie można spotkać Gnoma Szarego, który spaceruje po ścieżkach kopalni z lampą. Podobno spojrzenie mu w oczy gwarantuje spełnienie marzeń. Część trasy odbyliśmy poprzez zjazd 8-metrową zjeżdżalnią. Zobaczyliśmy Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli, gdzie widnieją tabliczki dotyczące zasad BHP i zabawne hasła.

Jechaliśmy podziemną kolejką i poznaliśmy ciężką pracę średniowiecznego górnika. Zwiedziliśmy średniowieczną Osadę Górniczą to wyjątkowy park techniki, którego tematyka obraca się wokół maszyn wykorzystywanych m.in. w kopalniach złota (dźwig ręczny, koło deptakowe, kierat), choć spotkać tu można też inne atrakcje (chata kata, ścieżka strachu).

Wszystko to pozwala na własnej skórze w sposób bardzo autentyczny doświadczyć trudów życia i pracy sprzed wieków. Przy okazji poznaliśmy, jak nasi przodkowie potrafili wykorzystać naturę i prawa fizyki.

Wycieczka była naprawdę udana!