Aktualności
Tytuł projektu: Historia pewnej pomyłki czyli Wielkie Odkrycia Geograficzne w XV–XVI wieku
Cel projektu:
- poznanie najważniejszych odkrywców i ich wypraw,
- zrozumienie, jak odkrycia zmieniły życie ludzi, handel i kulturę,
- pokazanie map i tras podróży odkrywców.
Opis projektu:
Na lekcji historii klasa 6a realizowała temat: Wielkie Odkrycia Geograficzne. Uczniowie losowo zostali podzieleni na grupy. Wcielili się w rolę pracowników muzeum, których zadaniem było przygotować wystawę poświęconą Odkryciom Geograficznym. Każda grupa wylosowała temat do opracowania: Krzysztof Kolumb, Ferdynand Magellan, Vasco da Gama czy Bartłomiej Dias. Jedna z grup przygotowała informacje o przyrządach nawigacyjnych i nowych statkach, które ówczesnym śmiałkom pozwoliły wyruszyć w nieznane. Projekt uczniowie realizowali prze 3 lekcje.
Forma prezentacji:
- plakat z mapami i ilustracjami,
- krótka prezentacja ustna,
- ciekawostki i pytania dla klasy.
Podsumowanie:
Podczas pracy nad projektem o wielkich odkryciach geograficznych poznaliśmy ważne wydarzenia z XV i XVI wieku. Dowiedzieliśmy się, kim byli najważniejsi odkrywcy, tacy jak Krzysztof Kolumb, Ferdynand Magellan, Vasco da Gama i Bartolomeo Diaz oraz dowiedzieliśmy się jakie znaczenie miały ich wyprawy dla Europy i całego świata. Realizując projekt korzystaliśmy z różnych źródeł wiedzy: książek, map i informacji z Internetu. Wspólna praca nad prezentacją pozwoliła nam rozwinąć zdolność pracy w grupie: dzieliliśmy się obowiązkami, wspieraliśmy się i uczyliśmy się nawzajem.
Czego się nauczyliśmy:
- kto był najważniejszym odkrywcą i jakie miał zasługi,
- jakie skutki dla świata miały wielkie odkrycia,
- że historia ma zarówno jasne, jak i ciemne strony.
Co było dla nas najciekawsze:
- oglądanie map i rysowanie tras odkrywców,
- poznawanie ciekawostek z wypraw,
- tworzenie plakatu i prezentacja przed klasą.
Z czym mieliśmy trudności:
- musieliśmy wybrać najważniejsze informacje,
- trzeba było dobrze podzielić się zadaniami,
- staraliśmy się, żeby prezentacja była zrozumiała i ciekawa.
Dlaczego projekt był ważny:
- widzimy, jak przeszłość wpływa na dzisiejszy świat,
- nauczyliśmy się współpracy i odpowiedzialności.
Dzięki temu projektowi zdobyliśmy nową wiedzę i doświadczenie. Była to ciekawa lekcja historii, która pokazała nam, że wielkie odkrycia zmieniły świat na zawsze.
1 października 2025 | Mariola Rzeźniczak | Powrót do spisu wiadomości