SZKOŁA DLA EKOROZWOJU
Jesteśmy szkołą, której nie są obce ekologiczne zachowania, przedkładające się na codzienne nawyki. Od wielu lat angażujemy się w różne akcje, służące podniesieniu naszej świadomości ekologicznej.
W roku szkolnym 2015/2016 podjęliśmy starania o międzynarodowy certyfikat „Zielonej Flagi" przyznawany w ramach projektu "Eco-Schools" i otrzymaliśmy go we wrześniu 2016r.
Certyfikat „Zielona Flaga" jest międzynarodowym tytułem, który nadawany jest szkołom na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools, w którym uczestniczy ponad 15000 szkół z 53 krajów Europy a także Afryki, Ameryki Płd., Azji i Oceanii. Jest to program oparty na Systemach Zarządzania Środowiskowego (EMAS, ISO 14001) polegający na podnoszeniu świadomości ekologicznej młodzieży szkolnej poprzez działania na rzecz efektywnego wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej gospodarki odpadami w szkołach i ich otoczeniu. Rolę koordynatora krajowego na Polskę pełni Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, która jako jedyna jest uprawniona do nadawania certyfikatu Zielonej Flagi.
Certyfikaty są przyznawane szkołom na rok szkolny i mają zachęcać do ciągłego doskonalenia i rozwoju inicjatyw ekologicznych w szkołach i odnawiania certyfikatu.
Nasze działania mają charakter spójny i ciągły. Ubiegając się o certyfikat, kierujemy się metodologią 7 KROKÓW:
1. Powołanie lokalnego komitetu/grupy roboczej.
2. Przeprowadzenie audytu ekologicznego (na początku i końcu działań).
3. Opracowanie kodeksu ekologicznego.
4. Opracowanie planu działań i jego wykonanie (realizacja).
5. Monitoring prowadzonych działań.
6. Współpraca z partnerami zewnętrznymi, promocja.
7. Integracja z programem nauczania.
Krok pierwszy - 4 grudnia 2015 powołaliśmy komitet roboczy programu „Szkoły dla Ekorozwoju” w składzie:
A. Uczniowie:
- Natalia Janiszewska 4a
- Sara Kozłowska 4b
- Marta Kobryn 4c
- Helena Kujawska 5a
- Julia Słowik 5b
- Melisa Berezowska 5c
- Marta Smolińska 6a
- Maksymilian Wojciechowski 6b
- Karolina Waśko 6c
B. Nauczyciele:
- Edyta Milejska - szkolny koordynator Programu Szkoły dla Ekorozwoju
- Beata Romińska - nauczyciel przyrody
C. Pracownicy niepedagogiczni:
- Beata Piątas - sekretarz szkoły
- Alina Nawrot - kierownik gospodarczy
- Elżbieta Menke - szefowa kuchni
Krok drugi - 4 stycznia 2016r. przeprowadziliśmy wstępny AUDYT EKOLOGICZNY, czyli ocenę stanu środowiska szkoły, przy niewielkiej pomocy i współpracy nauczycieli oraz pracowników administracji szkoły.
Audyt podzielony był na 8 kategorii/obszarów:
- INFORMACJE OGÓLNE
- KLASA SZKOLNA
- TOALETA/ŁAZIENKA
- KORYTARZ SZKOLNY
- SKLEPIK I KUCHNIA SZKOLNA
- SEKRETARIAT/DYREKCJA
- DOJAZDY DO SZKOŁY/AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
- TEREN PRZYSZKOLNY
Krok trzeci - opracowanie kodeksu ekologicznego 14.01.2016 na kolejnym spotkaniu komitetu roboczego.
Krok czwarty - ustaliliśmy, iż tematem wiodącym w działaniach edukacyjno-ekologicznych w bieżącym roku szkolnym będzie: Żywność - odpowiedzialność oraz transport i aktywność ruchowa. Następnie opracowaliśmy plan działań, który będziemy realizować do końca czerwca 2016r. i mamy nadzieję, że pozwoli on podnieść jakość działań ekologicznych w naszej szkole.
Edyta Milejska