DZIECI DLA KLIMATU
Dzieci dla Klimatu to pilotażowy program edukacyjny pod patronatem Miasta Wrocławia i europejskiej organizacji Climate-KIC, która opracowuje i wdraża przełomowe rozwiązania dotyczące wyzwań zawiązanych z klimatem.
Nasza szkoła bierze udział już w drugiej edycja programu, który jest skierowany do uczniów szkół podstawowych i zakłada kształtowanie odpowiednich postaw ekologicznych dzieci poprzez ich edukację w zakresie zrównoważonego transportu, czyli przyjaznych środowisku form przemieszczania się.
Program składa się z dwóch części- zajęć dydaktycznych i zadań tzw. „ligi klas”.
W I semestrze 2015/16 roku wszystkie klasy 1-6 realizowały część dydaktyczną, która polegała na przeprowadzeniu przez wychowawców 4 lekcji o następującej tematyce:
- Przemieszczanie się w życiu codziennym, charakterystyka form przemieszczania się.
- Transport we Wrocławiu.
- Środki transportu a emisja zanieczyszczeń.
- Zrównoważony rozwój w transporcie i wpływ transportu na przestrzeń miejską.
Realizacja zajęć dydaktycznych obejmowała również zadania, które uczniowie rozwiązywali indywidualnie, w domach (tzw. karty pracy).
Każdy uczeń otrzymał podręcznik z materiałami dotyczącymi tych 4 lekcji a także prezent, zestaw lampek do roweru i odblaskowe kamizelki. Natomiast nauczyciele - wychowawcy też otrzymali podręcznik i prezent pendrive z wgranymi materiałami. Do każdej lekcji organizatorzy przygotowali prezentację.W listopadzie 2015 została przy szkole zamontowana stacja naprawy rowerów.
Druga część programu polega na rywalizacji w konkurencjach ligi klas. Zadania realizowane podczas ligi klas mają charakter w dużej mierze plastyczny i będą oceniane na dwóch poziomach- klasy I-III i IV-VI. W ramach podsumowania programu planowane jest zorganizowanie pikniku rowerowego.
W ramach programu edukacyjnego ”Dzieci dla Klimatu” o zrównoważonej mobilności uczniowie klas I - III wykonywali makietę przestrzenną okolic szkoły.
Podczas makietowania zaznaczały miejsca niebezpieczne na terenie przylegającym do szkoły. Na podstawie wykonanej analizy zastanawiały się w jaki sposób należałoby poprawić bezpieczeństwo na terenach przylegających do szkoły. Przygotowanie makiety przez uczniów to pierwsze z czterech zadań w rywalizacji wewnątrzszkolnej w ramach programu.
Galeria zdjęć z II semestru roku szkolnego 2015/16
koordynatorzy: Edyta Milejska, Elżbieta Mierzwa
I edycja programu - rok szkolny 2014/15
Odbiorcy programu:
· uczniowie szkół podstawowych, pośrednio ich nauczyciele i rodzice
Czas trwania:
· IX 2014- VI 2015 (rok szkolny 2014/2015)
Realizowane zagadnienia:
1. Co to jest energia?
2. Skąd energia pochodzi i gdzie jest produkowana?
3. W jaki sposób zużywamy energię?
4. W jaki sposób mierzymy zużycie energii?
5. Dlaczego należy oszczędzać energię i w jaki sposób możemy to robić?
Sposób realizacji programu:
· zajęcia w szkole
· karty pracy dla rodziny (w domu)
· rywalizacja w lidze klas
· konkurs międzyszkolny
Korzyści płynące z udziału w programie:
· dzieci świadome ekologicznie pod względem korzystania z energii
· poznanie sposobów oszczędzania energii w domu i wyliczenia wysokości oszczędności
nagrody dla uczniów uczestniczących w programie oraz wyróżnienia dla najbardziej aktywnych
Program edukacyjny Dzieci dla Klimatu jest jednym z projektów realizowanych w ramach projektu Transition Cities oraz opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Założeniem projektu jest kształtowanie odpowiednich postaw ekologicznych dzieci poprzez ich edukację w zakresie sposobów oszczędzania energii.
Dzieci uczestniczące w programie, podczas zajęć w szkole, poznają środowiskowe, społeczne i ekonomiczne skutki korzystania z dóbr naturalnych wykorzystywanych w energetyce. Dzięki praktycznym zadaniom będą uczyły się zagadnień związanych z produkcją, zużywaniem i oszczędzaniem energii w domu i szkole. Adresatami programu są również pośrednio nauczyciele i rodziny dzieci uczestniczących w programie.
Partnerem programu jest organizacja Climate-KIC, której zadaniem jest stworzenie trwałego wzrostu poprzez łagodzenia zmian i redukcji niskiej emisji.