Dzień Języka Ojczystego
21 lutego na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto to ustanowione zostało w czasie 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO, 17 listopada 1999 roku. Upamiętnia ono wydarzenia w mieście Dhaka (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji. Domagali się oni nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
Nasza szkoła także włączyła się w obchody tego święta. Klasy IV-VII wcześniej przygotowały plakaty, którymi zostały udekorowane szkolne korytarze. Wchodzących do szkoły witał kolorowy napis „21 lutego – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”, a na umieszczonej na parterze planszy można było przeczytać o historii tego święta i poznać różne ciekawostki o języku polskim.
Lekcje języka polskiego w tym dniu we wszystkich klasach IV-VII odbywały się pod hasłem „Świętujemy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”. Uczniowie poznali krótką historię języka polskiego, mieli również okazję dowiedzieć się, jaki jest język ojczysty naszych uczniów – obcokrajowców, usłyszeć dwa zdania w tym języku i zobaczyć je na piśmie. To było bardzo ciekawe doświadczenie. Nie zabrakło też zabaw z językiem – łamańców językowych (które nawet posługującym się od urodzenia polszczyzną potrafią sprawiać problemy), kalamburów, wyszukiwania słów ukrytych w innych słowach, a także tropienia błędów językowych i ortograficznych. Świetnie się bawiliśmy, ale też na pewno każdy czegoś się nauczył. Hasło „Ojczysty – kocham, umiem, szanuję” z pewnością stało się po tych zajęciach bardziej aktualne.
W klasach I-III na edukacji polonistycznej uczniowie rozmawiali o języku ojczystym, bawili się słowami, pracowali w grupach, zwracając szczególną uwagę na poprawny zapis wyrazów. W zajęciach uczestniczyli również uczniowie z klas starszych, którzy dla koleżanek i kolegów z klas partnerskich przygotowali zagadki i zabawy językowe. W klasie IIc uczniowie poznali język ojczysty swoich koleżanek i kolegi z Ukrainy, a w klasie Ib – język hiszpański, którym posługuje się koleżanka z Meksyku. Dowiedzieli się, że każdy język – oprócz własnego słownictwa – ma także właściwy sobie akcent i melodię. To świetna ilustracja bogactwa różnorodności językowej świata.
Opracowały: Jolanta Gadalska-Kawa, Elżbieta Nowak