Get Adobe Flash player
60-LECIE_Banerek_1366x300px

24-28 listopada 2017r. jubileusz 60 lecia szkoły 1957r. - 2017r.

ZGODA NA UDZIAŁ W DYSKOTECE

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

 

 

RZECZNIK PRAW UCZNIA 

 

 

ZARZĄD SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/17

 

 

PRZEWODNICZĄCA –Hanna Kaźmierczak (VIb)

ZASTĘPCA PRZEWODNICZĄCEJ –Natalia Janiszewska (Va)

SEKRETARZ –Mikołaj Lewandowski (Vc)

OPIEKUN SU – p. Błażej Krok

 

 

 

RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

 

 

 

Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ustawa o systemie oświaty (uchwalone przez Sejm prawo regulujące zasady funkcjonowania oświaty) - mówi, że Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły (art. 55). Członkiem samorządu uczniowskiego stajemy się automatycznie w chwili przyjęcia do szkoły. Przestajemy nim być w momencie, gdy szkołę opuszczamy.

Samorząd uczniowski jest organizacją działająca na rzecz uczniów i zarządzana przez uczniów. Jest organizacją niezależną od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii czy ugrupowań politycznych. To uczniowie decydują, jakimi sprawami samorząd będzie się zajmował. Dlatego pole działania samorządu jest właściwie nieograniczone.

 

Samorząd reprezentuje interesy uczniów wobec nauczycieli, rodziców, administracji oświatowej. Samorząd poprzez swoje działanie wywiera wpływ na życie szkoły, może współdecydować o sprawach jej dotyczących. Ustawa o systemie oświaty mówi, że Samorząd jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.

 

Samorząd jest organizacją demokratyczną. Uczniowie w sposób nieskrępowany wybierają swoich przedstawicieli, mogą uczestniczyć w tworzeniu i realizacji programu pracy samorządu. Daje to każdemu uczniowi szansę znalezienia swojego miejsca w szkole.

 


 

FUNKCJĘ RZECZNIKA PRAW UCZNIA
W ROKU SZKOLNYM 2014/15

PEŁNI  
Pani Anna Skoczylas (nauczyciel muzyki)

 

RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń. Jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

 

JAK SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z RZECZNIKIEM? - Najlepiej spotkać się z nim osobiście, bo w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić nawet na przerwie i wtedy umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie. 

 

W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?

Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.

Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów - może zgłosić się do Rzecznika.

 

Jaki jest tryb postępowania w sytuacjach problemowych?

Jeżeli wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne, uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia, który,po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej  sytuacji. Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie  podejmie Dyrektor Szkoły.

 

O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?

Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.

Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.

 

 

Zadania i rola Rzecznika Praw Ucznia w szkole:

  • Pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego Szkoły
  • Reprezentowanie interesów uczniów przed Dyrekcją oraz Radą Pedagogiczną
  • Świadczenie pomocy uczniom (jak korzystać z praw i szanować prawa innych).
  •  
  • Sposoby działania Rzecznika:
  • Załatwianie indywidualnych skarg,
  • Udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom,
  • Współpraca z pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym,
  • Wspólne wypracowywanie właściwych rozwiązań z Dyrekcją szkoły i Radą Pedagogiczną

 

Uprawnienia Rzecznika:

  • Rzecznik Praw Ucznia nie zastępuje wychowawcy klasy
  • Rzecznik ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów
  • Rzecznik działa według ustalonego trybu postępowania
  • Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron


Rzecznik Praw Ucznia:

  • To nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską
  • To osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc
  • Udostępni Ci regulaminy szkolne, pomoże je zinterpretować
  • Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych
  • Zachowuje dyskrecję!