DEBATA
W debacie „Stare mury, nowe spojrzenie. Jakiej szkoły chcemy i jak możemy ją wspólnie tworzyć?”, która odbyła się 12.10.2017r., uczestniczyli: Helena Ciesielska, Helena Kujawska, Eryk Górski oraz Wiktor Łebski z kl. VII, pani Kinga Osajda - nauczycielka matematyki, pani Marlena Marcinkiewicz - nauczycielka języka niemieckiego, pani Katarzyna Heinke - przedstawiciel Rady Rodziców, pan Przemysław Żak - przewodniczący Rady Rodziców. Spotkanie prowadziła pani Justyna Rządeczko - nauczycielka języka polskiego. Debacie przysłuchiwali się pani Marzanna Wolska - dyrektor, pani Anna Malinowska - wicedyrektor, nauczyciele oraz uczniowie kl. V i VII.
Debata rozpoczęła się pozytywnym akcentem – paneliści wymienili mocne strony SP 63, wskazując m.in. na wysokie wyniki nauczania, udział i osiągnięcia w konkursach, działania sportowe, miłą atmosferę i dobre relacje uczniów z nauczycielami.
Punktem wyjścia dla rozważań o zmianach, jakie możemy wprowadzić, było przyjrzenie się słabszym stronom naszej szkoły. Uczestnicy debaty wspomnieli o stanie technicznym boiska, sprzętu sportowego i toalet, braku sprzętu do doświadczeń chemicznych i fizycznych, a także niewystarczającej integracji uczniów najmłodszych i najstarszych. Wszyscy zgodnie przyznali, że marzy im się większa sala sportowa.
Nauczyciele, rodzice i uczniowie poruszyli szereg ważnych tematów, nakreślając kierunki, które mogłyby wyznaczać kurs zmian w naszej szkole, m.in.:
- Uczymy się dla ocen czy dla wiedzy?,
- Czy wspólnie możemy zmienić przestrzeń w szkole?,
- Czy w szkole możemy realizować pomysły uczniów?,
- Czy uczniowie mogą mieć mniej sprawdzianów i kartkówek?
- Dlaczego w szkole uczniowie nie przestrzegają zasad, np. unikają noszenia mundurków?
- Jak uczniowie w szkole kanadyjskiej przestrzegają zasad?
- Czy możemy pisać wypracowania tak jak uczniowie w Danii?
Czwartkowa debata zaowocowała kilkoma wnioskami, które możemy przekuć w rzeczywiste działania od razu, np.:
- respektujemy zasady,
- uczniowie przychodzą do szkoły w mundurkach,
- starsi uczniowie zwracają uwagę na najmłodszych,
- tworzymy pracownie chemiczno-fizyczną,
- nie walczymy o oceny, uczymy się dla wiedzy,
- planujemy kolejne remonty.
Justyna Rządeczko